Jak wpływają na nas media i portale społecznościowe?

Jak wpływają na nas media i portale społecznościowe?

Media społecznościowe na świecie dokonały wiele pozytywnych ale i też negatywnych zmian. Pamiętam czasy gdy media społecznościowe z których dzisiaj korzystamy nie istniały, internet raczkował a pierwsze portale były mocno ukierunkowane pod daną grupę docelową. Dziś wygląda to zupełnie inaczej, większość z nas korzysta z takich portali jak Facebook, Twitter, Google+ i uważa to za ulubione miejsca spędzania wolnego czasu w internecie. Spędzamy tam nawet kilka godzin dziennie i to najczęściej za pomocą smartfona niezależnie gdzie się w tym momencie znajdujemy. Jest to w pewien sposób wygoda ale i też przyzwyczajenie do takiej formy komunikacji jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę jak takie portale na nas wpływają.
Manipulacja

Bardzo duża część osób promująca się za pomocą mediów społecznościowych nadużywa swojego wizerunku, najbardziej to widać w branży sportowej gdy model/ka pokazuje się od strony „Fit” wyglądając na zdjęciach jak ideał. Pokazują swoje atuty, sukcesy i osiągnięcia swoje i swoich klientów gdzie taki wizerunek zdecydowanie różni się od świata realnego. Dla wielu osób są to ludzie na których się wzorują a dzisiejsze ideały są już na porządku dziennym. Przewijając tablice widzimy takie rzeczy, co często potrafi doprowadzić do pogorszenia samooceny jak i samopoczucia gdyż porównujemy siebie do naszych wzorców z internetu.

Badania pokazują coraz to drastyczniejsze formy oszukiwania, obrażania i znęcania się nad innymi nie zdając sobie sprawy z konsekwencji, nie czują się odpowiedzialne za to co publikują.

Prawdziwe i nieprawdziwe informacje

Przeglądając swoją tablicę, znajomych czy różnego rodzaju fanpage można napotkać różnego rodzaju wiadomości. Na część z tych publikacji różnie reagujemy: smutkiem, złością, niedowierzaniem. Emocje wywołujące podczas czytania czy oglądania danej wiadomości nie zawsze pozwalają nam ocenić czy dana informacja jest prawdziwa. Nawet nie zastanawiamy się nad wiarygodnością, czytamy, i przewijamy na następną i tak w kółko. Naukowcy już dawno temu stwierdzili że środowisko i to co oglądamy przekłada się na to jak się zachowujemy i myślimy a oglądając tego typu wiadomości można naprawdę ogłupieć.

Przestań obserwować tego typu wiadomości, powyłączaj nowe powiadomienia a zostaw te grupy, fanpage czy profile znajomych którzy publikują Ciekawe informację. Zajmowanie głupotami nic Ci nie da a wręcz ogłupi.

Nasze codzienne relacje z drugim człowiekiem

Media społecznościowe ułatwiły nam kontakt z drugą osobą, mamy w znajomych po kilka set osób z czego większość widzieliśmy raz w życiu lub ładnych parę lat temu.

W różnych sytuacjach życiowych poznajemy ludzi, zapraszamy lub jesteśmy zapraszani do znajomych i kontakt się urywa. Raz w roku dostajemy oklepane i denne życzenia urodzinowe metodą kopiuj wklej typu Wszystkiego najlepszego.

Leniwość i przyzwyczajenie przenosi nasze relację do internetu. Nie spotykamy się tak często jak kiedyś, rozmowy prowadzone w ten sposób osłabiają nasze relacje oddalają nas od siebie i dość często potrafią uzależnić.

Zjawisko FOMO

Słyszałeś kiedyś o zjawisku FOMO (Fear of Missing Out)? Jest to zjawisko objawiające się strachem/lękiem że omija nas coś ważnego, stale monitorujemy co się dzieje na mediach, coś co będzie miało wpływ na nasze samopoczucie. Zjawisko jest coraz bardziej popularne za sprawą zaskakująco rosnącej ilości osób które je posiada co ciekawe, ten stan wpływa na zadowolenie z naszego życia. Warto jest się zastanowić czy mamy FOMO, wystarczy poświęcić trochę czasu na refleksję nad swoim życiem. Gdy zauważymy u siebie że wpadliśmy w jego sidła staramy się ograniczyć dostęp do różnego rodzaju portali na które najczęściej zaglądamy.

Dobre źródło marketingu

Siła marketingu w social mediach jest ogromna. Nie bez powodu mówi się że jeśli nie masz konta w social mediach nie istniejesz. Każda firma która nie posiada profilu w social mediach może dużo stracić w oczach swoich przyszłych jak i dotychczasowych klientów dla których SM jest głównym źródłem informacji. Komentowanie, ocenianie jak i odpowiednia obsługa klienta pozytywnie wpłynie na nasze postrzeganie i sprzedaż.

Pamięta, media są tylko i wyłącznie mediami, patrz na wszystko z dystansem. Nie dajmy się zwariować i manipulować z każdej strony. Czytaj  uważnie informację ale i też weryfikuj to co czytasz by nie popadać ze skrajności w skrajność.
Chętne przeczytam wasze spostrzeżenia czy media społecznościowe bardziej pomagają czy bardziej szkodzą.

Dodaj komentarz