Czym jest ITSM i dlaczego jest to tak ważna kwestia

Czym jest ITSM i dlaczego jest to tak ważna kwestia

ITSM to pojęcie coraz częściej używane przez specjalistów od zarządzania, osoby związane z optymalizacją wydatków i zyskujące popularność w pewnych kręgach. Czym jest ITSM, jak przebiega i dlaczego ma tak istotne znaczenie, to wiedza niezbędna dla każdego właściciela firmy w obecnych czasach. Warto jest ją posiąść i stosować, bo może to przynieść spore zyski i oszczędności.

Definicja ITSM

Skrót ten rozwijamy jako Information Technology Service Management, czyli zarządzanie systemami informatycznymi. Na taką definicję bardzo wielu czytelników zapewne zareaguje stwierdzeniem, że w ich firmie nie ma zaawansowanych systemów informatycznych, więc na pewno inwestowanie w optymalizację i zarządzanie jest bezcelowe, tudzież ewentualne oszczędności nie zrównoważą poświęconego czasu lub środków na skorzystanie z usług fachowca. Nic bardziej mylnego. W skład szeroko pojętego ITSM wchodzi naprawdę wiele zagadnień.

Składowe strategii ITSM

Systemy informatyczne to bardzo wiele różnego rodzaju urządzeń, działań, oprogramowania i innych czynników. W ich skład wchodzą na przykład:

  • zakup/leasing komputerów i urządzeń peryferyjnych
  • konserwacja ww. urządzeń i materiały eksploatacyjne
  • administrowanie siecią komputerową w firmie
  • oprogramowanie i licencje
  • szkolenie i usługi wdrożeniowe nowego oprogramowania lub urządzeń
  • odzyskiwanie danych po awariach i zabezpieczanie poufnych danych firmy
  • projektowanie gotowych systemów i programów

Rozbijając każdy z tych podpunktów na poszczególne zadania otrzymujemy pokaźną listę czynności, które to wykonywane są obecnie nawet w najmniejszym osiedlowym sklepie spożywczym. Zależnie od firmy, rodzaju działalności i ilości sprzętu, wdraża się różne sposoby zarządzania i optymalizacji działań informatycznych.

W jaki sposób przeprowadzane są procesy ITSM?

Kiedy już wiemy, co wchodzi w skład analizowanych i zarządzanych w ramach ITSM czynności, warto jest poruszyć najważniejsze obszary występujące podczas optymalizacji.

Zarządzanie wiedzą

Jest to proces skupiający się na szkoleniu pracowników, posiadanymi przez nich uprawnieniami i praktycznymi umiejętnościami. Bez odpowiednich umiejętności niemożliwa jest obsługa nawet najlepszych programów uruchamianych na komputerach z górnej półki.

Zarządzanie problemami

Problem to od zawsze niechciana i niepotrzebna sytuacja. Od właściwego zarządzania w dużej mierze zależy to, czy rozwiązanie nadejdzie odpowiednio szybko i czy trafi on od razu do osób potrafiących go naprawić.

Zarządzanie zasobami

Zarówno zasoby ludzkie, co wiąże się z wiedzą i szkoleniami, jak i materialne wymagają odpowiedniego zarządzania. Każdy powinien mieć dokładnie takie narzędzia, jakich to do pracy potrzebuje, a ich konserwacja musi być regularna i dawać ciągłość pracy.

Korzyści płynące z ITSM

Najważniejszą korzyść, czyli ograniczenie wydatków na utrzymanie co najmniej takiej samej jakości świadczonych usług, widać od razu. Jednakże wskutek lepszego zarządzania podnoszą się zwykle kwalifikacje pracowników, ich wydajność, przez co nie tylko spadają wydatki, ale przede wszystkim rosną zyski. Przestoje są znacznie krótsze lub całkowicie wyeliminowane poprzez automatyzację pewnych procesów. Dobry fachowiec ITSM da Twojej firmie znacznie więcej, niż może się wydawać.

Dodaj komentarz